~~ tentang CINTA ~~

CINTA..satu fitrah manusia.yg mana bila lahirnya manusia ke dunia,pasti akan ada rasa cinta.cinta pada ibu ayah,keluarga dan kawan2..ya,mustahil ada mnusia yg tak kenal dgn perasaan halus ini..aku yakin semua pasti akan merasai rasa cinta ini. apa makna cinta?? err,aku xtahu istilah sebenar-benarnya.yg aku tahu,cinta ni adalah rasa kasih dan sayang yg timbul dlm hati kita.

suma org tahu yg kita dicipta berpasang-pasangan..sbb tu,suma org sibuk mencari cinta.mencari pemilik hati masing2..knp?? kerana ingin melengkapkan hidup..emm,mmg indah sekali.tp mcmmana dgn cinta hakiki? huh..klu kuar soalan tentang cinta hakiki,manusia yg jahil pon blh sebut cinta hakiki hanya utk ALLAH SWT..tp mcmmana nk mencintai ALLAH? emm,jwpannya juga mudah..melakukan perintahnya dan meninggalkan larangannya..wahh..mudah bukan? cuma itu saja syarat utk mencintai DIA..tp kenapa ramai yg tersasar??

knp suma org sggup mengejar cinta manusia wlupon sgt sukar? knp suma org sggup menghadapi risiko demi bersama si dia yg tersayang? kononnya hanya si dia yg dpt memberi kebahagiaan pada diri kita..huhh..begitu mudah hati manusia di bolak balik dgn dunia.tertipu dgn kecantikan dunia sehingga terlupa kita masih ada ALLAH disisi..terlupa dgn janji yg telah kita ucapkan pada ALLAH sewaktu dialam rahim lagi..

betapa hati manusia sungguh rapuh sehingga tidak mengenal cinta yg sebenar2nya.aku menyingkap persoalan ini demi mmbetulkan hati manusia yg selalu memikirkan sesuatu yg tidak pasti.dimana kita sering mendengar di corong2 radio hanya lagu cinta yg berkumandang sehingga menutup hati utk cintakn ALLAH..dimana kita sering melihat ketabahan si hero dan si heroin drama bergolak gadai demi hidup bersama sehingga kita terlupa cinta ALLAH..

persekitaran kita sentiasa menyajikan cinta manusia yg kononnya indah belaka..lalu kita meletakkan cinta ALLAH di posisi yg tidak sewajarnya.cinta ALLAH dan RASUL entah ditangga ke berapa.yg sering kali di ucapkan cuma cinta makhluk yg tidak pasti.kenapa kita sering melupakan Dia padahal kita memerlukan Dia? kenapa kita mengabaikan hak-Nya padahal Dia tidak pernah mengabaikan kita? kita lahir dlm keadaan yg cukup sempurna utk menunaikan hak-hak ALLAH.tp kenapa kita xmenggunakan kesempurnaan itu untuk beribadah kepada-Nya?

teliti kembali berapa banyak nilai cinta kita kepada ALLAH dan RASUL...setelah itu barulah kita dapat mencintai manusia lain dgn sempurna setelah kita mencintai ALLAH dan RASUL...


nota kaki :

' bukankah cinta itu indah! cinta adalah sebahagian daripada nafas kehidupan. tetapi apalah ertinya cinta pada insan jika cinta kepada Khaliqnya belum tercapai.'
0 Responses

Catat Ulasan

pesanan anda

Related Posts with Thumbnails
  • DGN NAMA ALLAH..

    PENGIKUT

    wawwi.com